Negatieve zoekmachine optimalisatie, trap er niet in!

Beter ingelicht dan opgelicht!

Ze zijn blijkbaar onuitroeibaar, de zoekmachine optimalisatie specialisten en consultants met veelzeggende namen als seo-pro, 2bontop of seoplus die je voor zo’n 1500 euro een toppositie bij Google garanderen. Maar ja, zij zijn dan ook specialisten in zoekmachine optimalisatie of seo (search engine optimization). Wat zij doen is de positie die je volgens Google verdient, in jouw voordeel verbeteren. Het spreekt voor zich dat dit geheel tegen het principe van een zoekmachine indruist, vandaar dat Google zelf graag ziet, voorzichtig gezegd, dat je in deze enige  terughoudendheid betracht. Dit kun je zelf lezen op: https://support.google.com/webmasters/answer/35291?hl=nl]

Wat is een toppositie?

Onder een toppositie verstaan zij een positie bij de eerste tien resultaten. Kunnen zij je werkelijk een positie bij de eerste tien garanderen? En levert het je ook echt iets op?
Een van de eerste doelstellingen van goede zoekmachine optimalisatie is tenslotte het genereren van meer gerichte bezoekers op je website. De gekozen zoekterm dient daarom aan het product of dienst gerelateerd te zijn om werkelijk geïnteresseerde bezoekers aan te trekken en dient daarnaast duizenden, zo niet honderdduizenden sites naast zich te dulden, die op dezelfde zoekterm reageren.

Voor welke zoekterm gaan zij jouw site optimaliseren?

Stel, je verkoopt stofzuigers en je wilt gevonden worden onder de zoekterm ‘stofzuiger’. Probeer het maar eens. Bovenin zul je zien staan dat die zoekterm bijna een miljoen resultaten oplevert. Dat is dus de concurrentie. Geloof maar niet dat je met die zoekterm op de eerste pagina komt. Never en nooit. En niemand, maar dan ook echt niemand kan jou dus garanderen dat je daar met deze zoekterm wel bovenaan komt. Google waarschuwt zelf voor deze zoekmachine optimalisatie praktijken en zegt zelfs letterlijk dat je met seo specialisten en seo consultants die je een dergelijke toppositie garanderen, beslist niet in zee moet gaan.

De eerste 10 posities bij Google

Trap er toch niet in. Deze wijze van zoekmachine optimalisatie heeft niets met echte seo van doen en is pure volksverlakkerij. Kijk maar eens naar die zo begeerde eerste tien posities. Al deze posities zijn bezet door vergelijkingssites, grootwinkelbedrijven, advertentiesites, producentensites  en consumentenorganisaties. Zelfs de posities elf tot en met twintig worden door hen ingenomen. En daar denkt u tussen te kunnen komen?  Een langere zoekterm als ‘beste stofzuiger’ levert nagenoeg dezelfde resultaten. Bij de op zich logische combinatie ‘stofzuiger en plaatsnaam’ zijn het de grootwinkelbedrijven die de topposities innemen. Ook pagina twee lijkt hier een onhaalbare doelstelling. Maar goed, met hun zoekmachine optimalisatie lukt het wel om jouw site met tien zoektermen bovenin tussen deze giganten te krijgen. Ja, misschien met heel lange zoekwoordcombinaties die sowieso al een goed resultaat opleveren. Anders kan het gewoon niet.

Te mooi om waar te zijn

No cure no pay zeggen ze vol vertrouwen in hun eigen kunnen. Want zou het onmogelijke gebeuren en sta je met de gekozen zoektermen niet op de eerste pagina van Google, dan betaal je niets voor hun zoekmachine optimalisatie. Dat is te mooi om waar te zijn, toch? Niets is minder waar.
Om te beginnen is het zo dat je vooraf een aanbetaling dient te doen, meestal een percentage van het totaalbedrag. Pas als er minimaal drie van de gekozen zoektermen een positie op de eerste pagina hebben behaald krijg je de factuur voor de rest van het afgesproken bedrag. Je voelt ‘m al, als er al drie gekozen zoektermen die posities bereiken, zijn het zeker niet die zoektermen die meer bezoekers naar je site zullen trekken. En als er geen drie zoektermen de eerste pagina bereiken, krijg je ook geen factuur. Maar ben je wel je aanbetaling kwijt.

Blackhat seo

Maar nog veel erger is het kans dat zij bij hun zoekmachine optimalisatie gebruik zullen maken van ongeoorloofde technieken, ook wel blackhat seo genoemd. Vaak wordt content van jouw directe concurrenten geplaatst op de speciale pagina’s die zij voor iedere zoekterm aan jouw site toevoegen. Ook wordt content die al op je site aanwezig is gekopiëerd en voorzien van meer zoektermen op deze pagina’s gezet. Zodra deze duplicate content, zoals Google dat noemt wordt gedetecteerd, verlies je gegarandeerd je huidige positie. Wat zelfs nog rampzaliger kan uitpakken is dat ze ook jouw externe factoren willen optimaliseren bij jouw zoekmachine optimalisatie. Het is bekend dat de pagerank van een website mede wordt bepaald door de hoeveelheid kwalitatieve links die naar deze site verwijzen. Maar wat zij doen is jouw site aanmelden bij diverse startpagina’s en andere verzamelsites en linkfarms. In het beste geval heeft dit geen effect op je posities, in het ergste geval keldert je positie in de resultaten. En dat was toch niet echt de bedoeling.

Zoekmachine optimalisatie is meer dan het streven naar de hoogste posities bij Google

Met een seo consultant of specialist die geen intensief gesprek met je aangaat over je doelstellingen, je kennis van de markt en je doelgroepen, voordat hij met het optimaliseren gaat beginnen moet je nooit in zee gaan. Dan loop je ook geen risico op de zo gevreesde verwijdering uit de index door knullige en soms zelfs criminele zoekmachine optimalisatie online strattera. Een terugkeer in de index is geen eenvoudig proces en is gegarandeerd niet in een week geregeld.

Informatie van Google over de gevaren van zoekmachine optimalisatie:

https://support.google.com/webmasters/answer/35291?hl=nl

https://support.google.com/webmasters/#topic=3309469