Wilt u een succesvolle website?

Natuurlijk wilt u dat. Maar wanneer is een website echt succesvol? Waaraan moet een succesvolle website voldoen? Dat is geheel afhankelijk van het doel van die website. Daarom is het belangrijk om vóór het bouwen van uw website eerst het doel te formuleren en aan de hand daarvan de te volgen strategie te bepalen. Het doel én de strategie vormen samen de basis voor het ontwerp en de structuur van de website, en dus voor het toekomstige succes van uw website. Grofweg verdelen we websites in drie types, ieder met een compleet ander doel.

Type 1. De bedrijfswebsite

Het kan zijn dat uw website alleen uw bedrijfsinformatie hoeft te presenteren om mogelijke klanten naar te verwijzen. Dan wilt u vooral een mooie, stijlvolle website aangepast aan uw huisstijl, die uw bedrijf van zijn beste kant laat zien. Dus is het ontwerp van uw website, het webdesign, voor u het belangrijkst. De website structuur speelt bij dit type website niet zo’n grote rol. Een eenvoudig menu volstaat om standaard items als over ons, missie en visie, diverse services, vacatures en contactinformatie in onder te brengen.  Zeker 90% van de websites valt onder deze categorie. Veelal bedrijfswebsites zonder commercieel of informatief doel met weinig bezoekers -die over het algemeen bekend zijn met het bedrijf- en die weinig nieuwe bezoekers trekken.

Type 2. De commerciële website

Maar misschien is het doel van uw website commercieel en wilt u simpelweg uw producten zo goed mogelijk verkopen. Dan dient uw website op de eerste plaats een zeer betrouwbare indruk te maken en helder en duidelijk van opzet te zijn. Naast het aantrekken van nieuwe bezoekers is het belangrijk dat deze bezoekers ook naar uw site terugkeren. Daarom zult u naast een regelmatige vernieuwing van de productaanbiedingen op de website speciale acties moeten aanbieden. Bij deze websites speelt mond op mond reclame een belangrijke rol en zijn meestal (dure) advertenties noodzakelijk om nieuwe bezoekers aan te trekken.

Type 3. De informatieve website

Het kan zijn dat u een informatieve website heeft waarop u (gratis) informatieve artikelen plaatst. Indien deze artikelen ook werkelijk een toegevoegde waarde hebben en zeker als u een autoriteit bent op uw vakgebied, zal een dergelijke website veel bezoekers trekken die op hun beurt naar uw artikelen zullen linken (backlinks). Dit wordt hogelijk gewaardeerd door Google door de pagerank te verhogen, waardoor uw site zich bijna automatisch goed positioneert in de zoekresultaten.

Wanneer spreken we van een succesvolle website?

Bij het eerste type, de bedrijfswebsite, is het doel redelijk snel en eenvoudig te verwezenlijken. Een goed grafisch design voldoet. U bent tevreden als men u complimenteert met uw fraaie website. Het aantrekken van nieuwe bezoekers is niet uw primaire doel.

Bij het tweede type, de commerciële website, is het monitoren van het bezoekersgedrag van het allergrootste belang. Naast alle aandacht voor de content zal u veel geld en tijd dienen te besteden aan het aantrekken van steeds weer nieuwe bezoekers. Het succes is eenvoudig af te meten aan de toename van de verkoop.

De informatieve website, het derde type, is al succesvol als u de websiteregelmatig voorziet van nieuwe, originele kwalitatieve content. Zodra er voldoende content aanwezig is zullen de bezoekersaantallen toenemen en zullen zij ook regelmatig terugkeren. Bij hoge bezoekersaantallen kan het plaatsen van advertenties van derden (affiliate linking) lucratief zijn.

We gaan er natuurlijk wel vanuit dat bij iedere succesvolle website de technische basis in orde is. De codes, de scripts, het cms, de navigatie en alle elementen die een rol spelen in een goede pagina opbouw (h1, h2, h3 tags en andere html 1.0 elementen) die het de robots van de zoekmachines mogelijk maken alle pagina’s van de site te bezoeken en de content goed te indexeren.
Lees Google’s richtlijnen over het ontwerp en de inhoud van een website.

Wilt u meer weten over succesvolle websites?
Neem dan contact met ons op go to this web-site.
Bel 06 47 918 982 of stuur een email.